En un moment en què en algun país s’ha prohibit l’ús del mòbil a la classe, a Catalunya, mSchools promou l’ús de la tecnologia per donar lloc a una nova manera d’ensenyar i aprendre. 

mSchools és una iniciativa que ja ha complert 5 anys impulsada per Mobile World Capital Barcelona, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA. Amb aquesta iniciativa, es pretén promoure l’aprenentatge amb tecnologia mòbil, millorar les competències digitals i l’esperit emprenedor dels joves i construir un entorn obert per a l’mEducació. 

El passat mes de juny, mSchools va lliurar els premis als centres educatius i estudiants que han participat en el concurs mSchools Student Awards en 3 categories, en l’entorn d’una Fira celebrada a La Farga, a L’Hospitalet, en la que els participants van mostrar i explicar els seus treballs.  

En la categoria corresponent a la iniciativa Mobile History Map, els participants utilitzen un entorn específic disponible per crear projectes en els que documenten un àmbit de Catalunya proper a la seva realitat i el situen, georeferenciant-lo, i documenten dins un mapa. Aquesta aplicació fomenta l’ús de la tecnologia en l’àmbit de les humanitats. Com exemple d’aquesta activitat  en el nivell d’ensenyament primari citarem el treball Rellotges de sol, un patrimoni per descobrir, en el que l’equip de l’Escola Pau Casals d’El Vendrell ha identificat, geolocalitzat i documentat 11 rellotges de sol.  

Un altre exemple, aquest cop en el nivell d’ensenyament secundari, és el treball Stolpersteine – Sabadellencs als camps nazis, en el que l’equip de l’Institut Agustí Serra i Fontanet, de Sabadell, ha geolocalitzat i documentat 23 Llambordes (Stolenpersteine, creades per l’artista alemany Gunter Demning) en reconeixement de les víctimes de l’holocaust nazi de Sabadell. 

Amb els treballs d’aquesta categoria els estudiants aprenen a comprendre i valorar el territori i el patrimoni i deixen al Mapa un llegat consultable força valuós i estimulant. 

La categoria App Education pretén que els estudiants es familiaritzin amb disseny i la creació d’aplicacions per a dispositius mòbils, alhora que promou el treball en equip a l’aula i fomenta l’esperit emprenedor entre els alumnes. Un  dels treballs guanyadors en aquesta categoria il·lustra clarament aquest esprit: Un equip de l’Institut Josep Vallverdú, de Les Borges Blanques, ha generat una empresa, mapYOU,  que mitjançant la creació d’aplicacions mòbils adequades donen a conèixer, i faciliten l’accés als serveis de petites empreses del seu entorn  que altrament no trobarien una ubicació adequada a Internet. 

Amb treballs com aquest, els estudiants desenvolupen alhora l’esperit emprenedor i les capacitats tecnològiques. Finalment, la tercera categoria, Scratch Challenge, ha consistit en un concurs de programació amb Scratch, en el que han participat estudiants que han seguit cursos de programació amb aquest entorn, que promou les competències digitals i fomenta  el desenvolupament del pensament creatiu i el treball col·laboratiu entre els més joves. 

Aquestes actuacions desenvolupades dins mSchools, mostren que les tecnologies mòbils poden fer aportacions molt significatives a un ensenyament actiu i creatiu, mitjançant la participació d’estudiants i professors de tot el territori català.