Julio Cervera y la telegrafía sin hilos

El Ministeri de Defensa i el Ministeri d’Economia i Competitivitat han publicat una nova monografia de la sèrie dedicada a donar a conèixer la labor de militars que van realitzar treballs rellevants en el camp de la invenció i que no són coneguts per al gran públic. En aquest cas, el protagonista és l’enginyer militar Julio Cervera Baviera i els seus treballs en la telegrafia sense fils. Julio Cervera, comandant d’enginyers, que va viure entre els anys 1854 i 1927, va ser un personatge complex que va desenvolupar camps professionals molt diversos i va viatjar molt. Va ser científic i espia. Ensenyant i militar. Empresari i maçó. Polític i explorador del desert del Sahara.

En la publicació s’incideix en la seva faceta com a militar, en la d’explorador i en la seva activitat mesònica, però especialment en els seus treballs de recerca. Cervera es va ocupar de la telegrafia sense fils, probablement per raons militars, per impedir que les comunicacions poguessin quedar tallades pels adversaris com va esdevenir en el conflicte de Melilla de 1893. Va aconseguir transmetre senyals telegràfics a través de l’estret de Gibraltar millorant la velocitat de transmissió i estava pensant fer el mateix entre la Península i Balears quan va abandonar abruptament els seus treballs, probablement per raons de salut.

Isidoro Cabanyes y las torres solares

El Ministeri de Defensa i el Ministeri d’Economia i Competitivitat han realitzat aquesta monografia per donar a conèixer a Isidoro Cabanyes. La figura d’aquest militar i inventor espanyol, que va viure entre 1843 i 1915, ha romàs sumida durant molts anys en un oblit que no mereix. Cabanyes va patentar diferents treballs de recerca, en els quals va utilitzar els seus profunds coneixements de Matemàtiques i Física, per proposar diferents innovacions en els camps de l’obtenció i acumulació d’electricitat. Va treballar també, en paral·lel i en competència amb Isaac Peral, en el disseny d’un submarí. Va ser un dels pioners a trobar solucions a l’enllumenat elèctric a la ciutat de Madrid. Però de tots els seus treballs el més sorprenent i actual, en la nostra opinió, és el que ell va denominar «motor aeri-solar». Es tracta d’un disseny per obtenir electricitat utilitzant torres de gran altura en les quals s’apliquen turbines que són activades pels corrents de convecció de l’aire prèviament escalfat per la radiació solar.